Gå til hovedindhold

Fyring og fejring

Af Lotte Edberg Loveless

  • Læs op

Indhold

    Janne Boisen, 66 år

    Arbejdsliv: Uddannet som underviser fra håndarbejdsseminariet og arbejdet 36 år på teatre som skrædder og påklæder. Heraf knap 14 år som fastansat på Aarhus Teater.

    Bette Boisen, 66 år

    Arbejdsliv: Uddannet teaterskrædder og arbejdet 39 år på Den Jyske Opera som skrædder og påklæder.

     

    De er tvillinger, har begge haft et langt og rigt arbejdsliv bag kulisserne i teaterverdenen, og gik begge på efterløn sidste år. Men måden Janne og Bette Boisen forlod deres respektive arbejdspladser på, er som dag og nat. Det har givet vidt forskellige afsæt ind i seniorlivet.

    Gennem knap fire årtier har Janne og Bette Boisen syet kostumer, klædt skuespillere på og sørget for, at alle kostumeskift er klappet. Tvillingesøstrene har brændt for deres jobs, der også har krævet et hav af overarbejdstimer. Især op til premierer og i forbindelse med turneer.

    ”Arbejdet bliver omdrejningspunktet i dit liv. Jeg har haft et utroligt alsidigt og spændende arbejdsliv, hvor der hele tiden har været nye mennesker og arbejdsopgaver. Og hver aften har jeg gået på bagscenen og hørt dejlig musik,” fortæller 66-årige Bette Boisen, der siden 1982, og til hun gik på efterløn sidste efterår, har arbejdet på Den Jyske Opera.

    Hendes søster supplerer: ”Ånden og intensiteten er helt speciel på et teater. Man er et tæt team omkring forestillingen: Alle er afhængige af hinanden og får det hele til at fungere. Men det har også omkostninger at have en 6-dages arbejdsuge med aften- og weekendarbejde. Jeg har ikke børn, så jeg har været fleksibel, men man går glip af rigtig meget socialt liv,” siger Janne Boisen.

    Dårligst mulige afslutning

    Oprindeligt er hun uddannet underviser fra håndarbejdsseminariet, men slog hurtigt ind på teatervejen. I tre år stod Janne Boisen for kostumeafdelingen på Peter Schaufuss Balletten i Holstebro, og hun har bl.a. arbejdet freelance for DR, Den Jyske Opera, Den Gamle By, Svalegangen og Aarhus Teater.
    Da sidstnævnte i 2007 slog en fuldtidsstilling op, som kombineret påklæder og medarbejder på skræddersalen, søgte hun jobbet og fik det.

    ”Jeg har været virkelig glad for mit arbejde og befundet mig utroligt godt på teatret. Jeg kendte huset og spillerne ud og ind.”

    To dage før Janne Boisen sidste år skulle på sommerferie, blev hun indkaldt til samtale på teatret. Da hun otte minutter senere gik derfra, var hun fyret med begrundelsen strukturændringer.

    ”Jeg var fuldstændig i chok. Jeg forstod det ikke. Jeg skulle ikke møde ind mere og var fritstillet syv måneder med løn”, fortæller hun.

    Janne Boisen tog direkte til Anholt, hvor hun og søsteren er opvokset og begge har sommerhus.
    Efter knap 14 år på teatret, var der ikke længere var noget, hun skulle tilbage til.

    ”Det oplevedes som et overgreb. Jeg følte mig kasseret. Det var hårdt ikke selv at få lov at bestemme, hvordan og hvornår jeg skulle stoppe. Det var bare slut. Ingen afsked med kollegerne eller noget. Jeg fik den dårligst mulige afslutning. Efterfølgende har det været en svær proces at forsone sig med realiteterne. Jeg har brugt lang tid på at komme mig.”

    En ny rolle

    Da fritstillingsperioden udløb 1. februar, gik Janne Boisen på efterløn. Men hun bliver løbende kontaktet og tilbudt opgaver og arbejder stadig en del.

    ”Jeg har på intet tidspunkt været i tvivl om min faglighed og har heldigvis fået lov til at bruge den i andre sammenhænge”, siger Janne Boisen, der allerede et par måneder efter fyringen fik tilbudt en opgave på Odense Teater.

    ”Det betyder meget, at teatrene ringer. Mit arbejde er værdsat. Opbakningen fra venner, familie og kolleger har også været afgørende. Jeg har fået bearbejdet fyringen ved at tale om den. Men det tager tid at finde sin nye rolle.”

    Denne sommer har Janne Boisen arbejdet to måneder som påklæder på Det Kgl. Teaters opsætning af ’Hobitten’ på Moesgaard.

    ”Det var på alle måder en fin oplevelse med et meget stort hold og en rigtig god ånd. Den slags oplevelser er bekræftende og med til at hjælpe mig videre.”

    Klappet ud

    Bette Boisen gik på efterløn i oktober sidste år, og hendes afsæt ind i seniorlivet har været meget anderledes end søsterens.

    ”Jeg havde gjort op, at jeg ville stoppe, når jeg fyldte 65 år. Det var en stor beslutning, jeg havde tænkt over længe. Jeg har haft et meget givende arbejdsliv, men det har også været benhårdt, især da min søn var lille,” siger hun.

    Reaktionerne på opsigelsen var massive.
    ”Folk spurgte: ’Holder du? Hvorfor dog??’ Og flere sagde: ’Jamen, du har jo 40-års jubilæum næste år…!’ Jeg kunne næsten blive i tvivl igen – alle bare var så søde.”

    Den Jyske Opera tog behørig afsked med Bette Boisen med en afskedsreception, hvor hendes indsats blev hyldet med lovprisende taler af kollegerne.

    ”Jeg hader normalt at være i centrum og havde også lagt op til, at der ikke skulle gøres det store ud af det. Men det betød virkelig meget at blive anerkendt for mit arbejde, få knus og kram og høre folk sige, de ville savne mig. Havde jeg stoppet som Janne, havde jeg været bitter. Teaterbranchen er så intens, og du ofrer rigtig meget af dig selv – investerer dig selv på alle planer. Heldigvis mødte hun stor opbakning fra skuespillerne,” siger Bette Boisen og fortsætter:
    ”Det betyder så meget, hvordan du kommer afsted. Havde jeg selv smækket med døren et par år tidligere, hvor jeg var nede med stress pga. administrativt bøvl om afviklingen af 450 timers overarbejde, ville jeg have forladt operaen med en total øv-følelse. I stedet valgte jeg aktivt at stoppe, mens alt var godt, og fik en afslutning, hvor et langt og rigt arbejdsliv blev forløst. Jeg siger stadig ’vi’, når jeg taler om operaen.”

    Herre i eget hus

    På trods af en god afsked har det også været vemodigt for Bette Boisen at sige farvel til operaen. Men ligesom sin søster har hun bevaret tilknytningen til teaterbranchen.

    ”At gå som 65-årig var den helt rigtige beslutning. Det var vigtigt for mig at skabe nyt indhold i tilværelsen, mens jeg stadig magter det. Men jeg vil også gerne lave en forestilling ind i mellem – jeg har fx været tre uger på musicalen ’She Loves You’ i Musikhuset,” fortæller hun.

    ”Efter i mange år at have været underlagt stramme produktionsplaner og været meget væk på turneer er jeg nu min egen herre. Jeg kan selv disponere tiden, bestemme tempoet og gøre, hvad jeg har lyst til. I dag kan jeg være længere i mit hus på Anholt og har mere tid til mine to bonus-børnebørn.”

    Og så har Bette Boisen fået en ny passion:
    ”Keramik fylder meget i mit liv i dag. Jeg elsker det,” fortæller Bette Boisen, der to gange om ugen går til keramik.

    De to søstre er heller ikke blege for at kaste sig over andre opgaver end teatret. Denne sommer har de fx arbejdet hos købmanden på Anholt Havn. I det hele taget stykker de deres nye liv sammen lidt ad gangen.
    ”Jeg har bevidst ikke lagt en hel masse planer for fremtiden,” siger Janne Boisen.

    ”Når jeg bliver tilbudt forestillinger, siger jeg umiddelbart ja, så længe det er sjovt. Jeg har en forestilling her i efteråret, men ellers giver jeg mig selv lov til at tage den tid, det tager at lande rigtigt og finde ud af, hvad der skal ske.” 

    Sidst opdateret: 20. februar 2024